Vermoeidheidsspreekuur

Naast het reguliere spreekuur, hebben wij een speciaal vermoeidheidsspreekuur. Dit spreekuur is voor alle chronisch vermoeide patiënten, ongeacht of ze bij de praktijk staan ingeschreven als patiënt of niet.

Snel naar:

Hulp door vermoeidheidsverpleegkundige

Om de grote hoeveelheid patiënten dat zich aanmeldt te kunnen helpen, heb ik recent drie vermoeidheidsverpleegkundigen aangenomen. Dit zijn reguliere verpleegkundigen, die door mij zijn opgeleid. Dankzij de aanwezigheid van deze verpleegkundigen wordt u veel sneller geholpen dan wanneer u alleen door mij geholpen zou worden. Dan was de wachtrij inmiddels meer dan een jaar geweest. Dit betekent dus dat u niet direct door mijzelf wordt geholpen, maar alles wat u met de verpleegkundige bespreekt, wordt door mij nagekeken en mondeling met de verpleegkundige besproken. Indirect wordt u dus wel door mij geholpen. Blijkt dat uw herstel stagneert dan kan het zijn dat ik wel zelf de behandeling overneem.
Inmiddels hebben wij dd 15-11-2024 enige ervaring met deze werkwijze en blijkt dat de meeste patiënten ook vlot herstellen als zij door de verpleegkundigen geholpen worden. Dat laatste is ook wel logisch, want u herstelt niet door mijn persoon maar door de maatregelen van het herstelplan en die zijn voor een verpleegkundige niet heel erg ingewikkeld .

Voor u staan klaar: Marieke te Brummelstroete, Cindy Kraaijvanger en Jenneke te Paske

Voor wie?

Dit spreekuur is voor alle chronisch vermoeide patiënten, ongeacht of ze bij de praktijk staan ingeschreven als patiënt of niet, in Nederland en Vlaamstalig België. Bij chronische vermoeidheid kunt u aan diverse diagnoses denken: B12-tekort, long covid, burn-out, fibromyalgie, cvs (chronisch vermoeidheidssyndroom), ME ( myalgische encephalomyelitis), chronische Lyme , postvirale vermoeidheid of gewoon chronisch vermoeid zonder dat er een diagnose is gesteld. Behandeling gaat volgens het 5-stappenplan.

Hier vindt u de contactgegevens

Is de afstand een bezwaar?

Het maakt niet uit waar u woont want het contact verloopt telefonisch of via beeldbellen. Daarbij is het bij chronische vermoeidheid vrijwel nooit nodig om lichamelijk onderzoek te doen, omdat dit meestal al door uw eigen huisarts of specialist is gedaan.
Blijkt uit het telefonisch consult dat ik lichamelijk onderzoek wel nodig acht, dan kunt u met een gerichte vraagstelling naar uw eigen huisarts gaan.

Woont u in de Achterhoek dan zijn er beperkte mogelijkheden een live-consult te krijgen.

Wat zijn de tarieven in 2024?

Voor patiënten die in mijn praktijk zijn ingeschreven, is begeleiding bij dit programma gratis. Voor anderen zijn er kosten aan verbonden.

  • Consult antroposofisch kort (korter dan 5 min.)               € 18,50
  • Consult antroposofisch (langer dan 5 min.) :                       € 37,00
  • Consult antroposofisch lang (langer dan 20 min.)                € 74,00
  • Consult antroposofisch extra lang (langer dan 30 min.)     € 111,00

U moet er van uit gaan dat een intake €111,00 zal kosten, omdat dit vrijwel nooit binnen een half uur te doen is. Een vervolgconsult zal, afhankelijk van de duur, doorgaans tussen de €37,- en €74,- kosten. Alleen zeer korte vragen zijn binnen 5 minuten te beantwoorden.

Wat kost de begeleiding van het 5-stappenplan

Aangezien vermoeidheid diverse oorzaken kan hebben, is er eigenlijk geen goede indicatie van de duur van de begeleiding te geven.  
Wat ik hierover wel kan zeggen, is dat de gemiddelde kosten in 2023 per nieuwe patiënt ongeveer €225,- bedroegen. Dit bedrag is per 01-01-2024 geïndexeerd met 3% en zal dan ongeveer op €230,- uitkomen.

Per 08-04-2024 is mij gebleken dat een eerste consult 30 minuten duurt en geen 20 minuten. Het tarief voor een eerste consult is daarom verhoogd en daarmee komen de gemiddelde kosten uit op ongeveer € 270,- in het eerste behandeljaar. Maar let wel: dit is een gemiddelde en geen maximumprijs per patiënt. 
Blijkt tijdens de behandeling dat u vooral een B12-tekort hebt (wordt bepaald bij stap 1 van 5), dan zijn we snel klaar en zijn de kosten veel lager. Moeten we doorgaan tot stap 4 of 5 dan zijn de kosten juist hoger.

Krijg ik de kosten voor behandeling vergoed?

Indien u aanvullend verzekerd bent en uw verzekeraar consulten van een ‘gecertificeerd antroposofisch arts’ vergoedt, dan krijgt u deze kosten vergoed tot de hoogte die uw polis aangeeft. Sommige verzekeraar stellen bovendien een limiet aan het maximale bedrag per dag. Meestal is dit ongeveer 40€/dag. De kosten van een lang consult en een extra lang consult zijn hoger dan deze 40€ en dat betekent dat u dit zelf zal moeten betalen.

Bent u werknemer, dan kunt u uw werkgever voorstellen de kosten geheel of gedeeltelijk te vergoeden. Aangezien deze voor de werkgever aftrekbaar zijn als arbeidskosten, kost het de werkgever minder dan u.

B12-ampullen met spuiten en naalden worden door de ziektekostenverzekeraar vergoed, wanneer u de courante ampullen van uw apotheek ontvangt. Hebt u speciale wensen – het merk Takeda bijvoorbeeld – dan is de vergoeding niet gegarandeerd.
Een doosje Hepar Magnesium D10 met 5 ampullen kost ±€55-60; dit bedrag wordt door de meeste verzekeraars niet vergoed. Of deze kosten voor u ook van toepassing zijn, hangt er van af of Hepar Magnesium onderdeel van uw behandelplan is.

Gehoorde bezwaren tegen de tarieven

Ik krijg een declaratie met de vermelding ‘antroposofisch consult’, maar ik heb een vermoeidheidsconsult gehad en B12 voorgeschreven gekregen; B12 is geen antroposofisch medicijn.
Het gaat bij het vermoeidheidsspreekuur wel degelijk om een ‘antroposofisch’ consult ook al lijkt dat niet zo, omdat u meestal geen antroposofische middelen krijgt voorgeschreven. Het 5-stappenplan is ontwikkeld dankzij mijn antroposofisch medische kennis en inzichten. Mijn toepassing van de B12-injecties verloopt anders dan die van reguliere artsen. Als het wel om een reguliere toepassing ging dan had u ze wel van uw eigen huisarts gekregen. Ook de andere stappen van het 5-stappenplan zult u niet terugvinden bij reguliere artsen.

Omdat er ‘antroposofisch’ consult staat wil mijn verzekeraar het consult slechts beperkt vergoeden. Ik wil daarom een nota met alleen ‘consult’; dan krijg ik het volledig vergoed.
De gebruikelijke huisartsenhonorering bestaat voor 70% uit abonnementshonoraria en voor 30 % uit consultkosten. Voor patiënten die niet vast in mijn praktijk zijn ingeschreven ontvang ik geen abonnementshonorarium. Zou ik dus een gewoon huisartsenconsult declareren dat houdt dat in dat ik u 70% korting geef en slechts 30% verdien van mijn gewone huisartsenloon. Het valt niet moeilijk in te zien dat dit geen basis kan zijn voor een gezonde praktijkvoering.
Toch zijn er ziektekostenverzekeraars die hun verzekerden voorstellen dit aan mij te vragen! U zult van mij als antwoord krijgen dat wanneer de ziektekostenverzekeraar eerst zelf 70% korting geeft op uw premie u mijn tarieven met gemak zult kunnen betalen.

De ziektekostenverzekeraar stelt voor dat u het passantentarief declareert; dan krijg ik het consult wel vergoed.
Huisartsen zien soms vakantiegangers, passanten genoemd, met spoedeisende klachten. Die moeten natuurlijk ook geholpen worden. Deze patiënten zijn niet vast ingeschreven dus daar krijg je als huisarts geen abonnementshonorarium voor. Daarom is daar een speciaal tarief voor: het passantentarief. Het passantentarief is ongeveer 3x zo hoog als het gewone consulttarief;  er zit als het ware een abonnementsdeel in. Voor de zorgverzekeraar is dit echter ongunstig want die betaalt op die wijze twee maal een abonnementstarief (1x aan de eigen huisarts van de patiënt en 1x via het passantentarief; een kostbare zaak.  Dergelijke tarieven mogen daarom alleen gebruikt worden voor incidentele, spoedeisende hulp. Toepassing ervan bij chronische klachten wordt als een economisch delict gezien!
Het komt een enkele keer voor dat een zorgverzekeraar toch toestemming geeft dit tarief eenmalig te declareren. Een soort coulanceregeling. Ik maakte het in 6 jaar tijd ongeveer drie maal mee. Ik vraag altijd om een schriftelijke verklaring van de zorgverzekeraar waarin deze toestemming geeft dit tarief te declareren bij een chronische aandoening; dat doe ik om mijzelf in te dekken tegen een eventuele aantijging van economische malversaties. Meestal geven de zorgverzekeraars die verklaring niet af; eenvoudigweg om dat het in feite niet mag.
De hoogte van mijn ‘antroposofische tarieven’ lijkt overigens zeer veel op deze passantentarieven. Mijn tarieven liggen iets hoger omdat de administratie ingewikkelder en tijdrovender is.

Ik krijg een declaratie voor een ‘antroposofisch doktersconsult’ maar heb geen arts gezien; alleen een verpleegkundige in opleiding.
Het gaat bij het vermoeidheidsspreekuur om gedelegeerde taken onder supervisie van mij als arts. Voor gedelegeerde taken geldt in de gehele Nederlandse gezondheidszorg dat daarvoor dezelfde tarieven gedeclareerd worden als wanneer die door de superviserende artsen zelf uitgevoerd zouden worden. Voor een consult van een doktersassistente betaalt u dus hetzelfde als voor het consult van de huisarts zelf en dat geldt ook in mijn praktijk en dus ook bij mijn vermoeidheidsspreekuur.

De verpleegkundige is onervaren, heeft daardoor meer tijd nodig en daarom krijg ik een hogere rekening.
Dit is niet het geval. Intake en vervolgconsulten duren bij de verpleegkundigen tijdens de inwerktijd weliswaar langer maar u betaalt niet meer. Wij houden rekening met het feit dat de verpleegkundigen vooralsnog meer tijd nodig hebben om de consulten tot een goed einde te brengen maar daarmee worden de tarieven niet hoger. De tijd die ik zelf nodig zou hebben wordt in rekening gebracht.
Zoals onder het kopje ‘Hulp door vermoeidheidsverpleegkundige’ wordt vermeld: de intake wordt door de verpleegkundige gedaan. Zij spreekt de inhoud op een later moment met mij door en neemt dan weer contact met u op om het definitieve plan te bespreken. Voor deze terugkoppeling betaalt u niets; het hoort nog bij de intake. Mocht u op de nota bemerken dat het per abuis toch in rekening is gebracht, dan kunt u dat melden want dat is niet de bedoeling. De vervolgconsulten worden daarna natuurlijk wél weer in rekening gebracht.

Wanneer kunt u een declaratie verwachten? 
Huisartsen in Nederland declareren per verrichting. Ik ben huisarts en doe dat ook zo. De regels omtrent het declareren zijn door de Nederlandse Zorgautoriteit vastgesteld; ik heb ze niet zelf bedacht. Een verrichting wordt gedeclareerd per tijdsduur. Een verrichting is afgesloten als u het pand verlaten heeft of wanneer het telefoongesprek/ beeldbellen is beëindigd. Bedenkt u zich en betreedt u het pand opnieuw of belt u terug dan kan er een nieuwe verrichting gedeclareerd worden.
Voorbeelden:
1)U komt bij mij op consult en krijgt aansluitend bij de assistente een injectie: de tijdsduren van mijn tijd en van de assistente wordt bij elkaar opgeteld en dit is de basis om te beoordelen welke tijdsduur gedeclareerd wordt.
2) U komt bij mij op consult. U gaat vervolgens bij de apotheek B12-ampullen halen en komt terug voor de injectie. U krijgt 2 afzonderlijke declaraties. 1 declaratie voor mijn tijd en 1 voor die van de assistente. 
3) Een verpleegkundige doet de intake, sluit het consult af, overlegt met mij en belt u later terug. Er wordt 1 verrichting gedeclareerd omdat de complete advisering verschoven is en het advies nog bij de intake hoort. Krijgt u per abuis toch 2 declaraties dan berust dat op een vergissing en kunt u contact met ons opnemen.
4) Ik of een verpleegkundige doet de intake, spreekt bloedonderzoek af en u belt voor de uitslag. U krijgt voor het vernemen en voor de beoordeling van de uitslag een nieuwe declaratie naast die van de intake. Het zijn twee verrichtingen omdat ze onmogelijk gecombineerd kunnen worden. Was u in de praktijk aanwezig geweest dan had u het pand moeten verlaten om bloed te laten prikken en het verlaten van het pand staat gelijk aan het einde van het consult of verrichting. 

De huisartsenhonorering verloopt dus geheel anders dan die van een specialist. Een specialist declareert DBC’s- DiagnoseBehandelCombinaties. Bij een specialist hoort het vernemen van de uitslag en het bepalen van de therapie, ook al is dat op een geheel andere dag, wél bij de DBC en u krijgt daar geen nieuwe nota voor. De specialistische tarieven liggen dan ook vele malen hoger dan die van een huisarts.
Bij mij en bij andere huisartsen is het dus niet zo dat alles wat voortvloeit uit de intake nog bij de intake en dus bij de intakedeclaratie hoort. Een en ander kan nogal overkomen als een kruideniersmentaliteit en ja, zo functioneert de huisartsenzorg. Normaliter merkt u daar niets van omdat uw huisarts direct bij de zorgverzekeraar declareert; bij mij merkt u dat wel omdat u de nota’s zelf ontvangt en mogelijk deels zelf moet betalen. 

Wanneer is er sprake van een verrichting? 
Er is sprake van een verrichting zodra ik zelf of een medewerker u een advies geeft of een vraag beantwoord. Bij een consult is dat natuurlijk heel duidelijk het geval. Over telefonische of e-mailconsulten bestaat soms onduidelijkheid. 
Waarvoor krijgt u géén declaratie: afspraak maken, administratieve vragen, vragen waarvoor geen advies wordt gegeven maar wordt verwezen naar een spreekuurafspraak, doorbellen van uitslagen zonder beoordeling.
Waarvoor krijgt u wél een declaratie: antwoorden op vragen over uw diagnose, therapie, vernemen van uitslagen met een beoordeling erbij; bijvoorbeeld: ‘alles is goed’ ; alle andere medisch inhoudelijke adviezen die ik of een assistente geeft. Ook een kort antwoord is een antwoord en mag dus gedeclareerd worden. 

Behandelupdates zonder vraag
Het komt soms voor dat ik van een patiënt een uitgebreide mail ontvang waarin deze vertelt hoe het ermee gaat. Ik lees daar dan soms zaken die mij nopen een waarschuwing te laten horen over hetgeen de patiënt onderneemt of over de behandeling die deze volgt. Er staat dan geen vraag in de mail; het kost mij wel veel tijd om deze soms lange mails te lezen en ik ervaar het als een vorm van ontrouw wanneer ik mijn ongerustheid niet kenbaar maak. Ik geef dan in feite een ongevraagd advies.
U mag dit betwisten, u had immers geen vraag, maar dat betekent wel dat ik vervolgmails uitsluitend ter kennisgeving aanneem, er niet meer op reageer en langere mails niet meer zal lezen.
Het beste is dan ook om, wanneer u zo’n mail schrijft, er duidelijk in te vermelden of u een reactie wenst of dat ik dat uitsluitend ter kennisgeving aan kan nemen. Een dergelijke vermelding kan onduidelijkheid en ongenoegen schelen.

Naar contactgegevens

Via de links hieronder komt u direct bij de genoemde specialiteit terecht: